Vergeer Financieel Advies 10 jaar ervaring
Over Vergeer Financieel Advies
Pascal Vergeer
Over Vergeer Financieel Advies
02/08/2023
3 min
3

10 jaar Vergeer Financieel Advies

02/08/2023
3 min
3

Dit jaar bestaat Vergeer Financieel Advies 10 jaar. Een hele mijlpaal! Daarom blikken we graag terug op de afgelopen jaar, met vele hoogtepunten en... uiteraard ook wat dieptepunten.

Met de inschrijving bij het KvK op 1 april 2013 was Vergeer Financieel Advies een feit! Op dat moment werkte ik, naast mijn bedrijf, nog in loondienst bij Herenvest in Haarlem. Al snel had ik mijn baan in loondienst opgezegd om mezelf als freelancer te verhuren. Zodoende kon ik me zelf aan mijn oude werkgever verhuren en aan verschillende verzekeraars zoals A.S.R. Tijdens pauzes, in de avonduren en in het weekend werkte ik aan Vergeer Financieel Advies. Dat was bikkelen. Om aan klanten te komen kreeg ik via een website telefoonnummers van starters die op zoek waren naar een huis. Ik heb misschien wel 100 starters gebeld dat eerste jaar. Velen hadden alleen vragen over mogelijke subsidies. Verder wilden ze geen contact.

Van Gouda naar Aalsmeer, Den Haag, Rotterdam, Waalwijk, naar Den Bosch... Uren zat ik in mijn Twingo. Iedere avond op pad, 2 of 3 klanten per avond. Iedere 'vrije' minuut naast mijn freelance werk was ik druk met het uitwerken van adviezen. De eerste 2 a 3 jaar ging dat zo. Vanaf 2015 en 2016 merkte ik dat het makkelijker ging. Steeds meer mensen wisten mij te vinden. Veel fijne klanten stuurden mensen uit hun netwerk mijn kant op.

Mijn eerste klant

Mijn eerste klant was in september 2013, een Starter van 22 jaar, zijn naam was Rob. Hij wilde graag een huis kopen in Gouda. Ik weet het nog zo goed. De theorie van hypotheekadvies kende ik wel... nu de praktijk. Ik vond dat toch wel spannend, hoe zou het gaan? Met mijn laptop onder mijn arm belde ik aan. 1,5 uur zat ik bij Rob en zijn ouders aan de keukentafel. Alle vragen werden beantwoord en onzekerheden werden weggenomen. Na het gesprek stuurde ik een samenvatting en een helder overzicht van alle informatie die in die 1,5 uur voorbij kwam. Wat heb ik daar veel tijd ingestoken! Ik was nog onervaren. Daarom checkte ik wel 5 keer of ik geen fouten had gemaakt, of de informatie compleet was. Na het sturen van dit overzicht bleef het stil vanuit Rob. Was het wel duidelijk genoeg?

Op een woensdagavond, twee weken na het gesprek belde Rob eindelijk: "ik ben vanmiddag bij een mooi appartement wezen kijken, maar de vraagprijs is net boven mijn budget". In 2013 was het een tijd dat onderbieden op een appartement in die prijsklasse (vraagprijs van € 160.000) nog heel normaal. Nogmaals rekenden wij zijn financiële situatie nog eens door: met een starterssubsidie en een schenking van zijn ouders, miste hij nog € 5.000. Als we dat van de koopprijs af zouden krijgen, zou de man het financieel precies redden!

Rob zou er over nadenken. Op vrijdag belde hij enthousiast: zijn bod was geaccepteerd en of ik zijn financiering wilde regelen. Tjonge... wat was ik blij! Mijn allereerste klant!

Wat ik toen voelde? Ik kreeg werkelijk een brok in mijn keel. Tegelijkertijd vond ik het heel spannend. Één fout kan invloed hebben op iemands leven. Het voelde als een hele verantwoordelijkheid.

Mijn dieptepunt

Als ik terugblik op de afgelopen 10 jaar, was de tweede klant dan ook meteen mijn dieptepunt. Starters uit Den Haag hadden een kluswoning gekocht. Ik hielp hen bij de aankoop en financiering. Tijdens het financieringstraject maakte ik een aantal beginnersfouten. Hierdoor duurde het financieringsproces te lang. Deze klanten hebben onnodig in onzekerheid gezeten. Ik ben wel 8 keer naar Den Haag gereden. Ik weet nog heel goed dat ik op de huwelijksdag van goede vrienden druk was met bellen en sms-en met de klanten en de geldverstrekker. Uiteindelijk kwam alles goed. Maar ik was verre van trots op hoe dit traject verlopen was. Ik heb de klant een bericht gestuurd: 'verscheur de nota maar'. Ik vond het niet reëel om voor mijn prutswerk een nota te versturen. Dat kon het stel uit Den Haag waarderen. Tot op de dag van vandaag zijn het nog steeds goede klanten.

Waar ik nu sta

Inmiddels heb ik meer dan 400 klanten geholpen met hun hypotheek. In die 10 jaar hebben sommige klanten mij wel 4 keer ingeschakeld: hypotheek oversluiten, verhuizing, verhoging, scheiding, etc. Het was een lange weg... en ja... ik ben heel dankbaar voor waar ik nu sta. Vanuit mijn eigen starterswoning in Gouda mijn eigen bedrijf opzetten, met mijn autootje het halve land doorrijden, op zoek naar klanten. En nu een serieus kantoor met medewerkers en klanten die hier met plezier komen.

Privé

Ook privé is er veel veranderd. Van single naar getrouwd en inmiddels 2 kinderen (3 en 1 jaar). Van een starterswoning in Gouda centrum, naar een kluswoning in Nieuwegein en vervolgens weer terug in Gouda naar een nieuwbouwwoning. Mijn vrouw, Janet, werkt inmiddels ook bij Vergeer Financieel Advies. Janet is vooral aan de achterkant bezig. Campagnes opzetten, de website bijhouden en mailings versturen.

De komende tien jaar

Het huidige team bestaat, inclusief mezelf, uit 5 mensen. Stuk voor stuk ontzettend fijne mensen om mee te werken. Dankzij hun kunnen we groeien. Met de komst van Marianne is er meer aandacht voor het service abonnement. Het geeft mij ruimte om uit te breiden met advies over vermogensgroei. Ook is er ruimte ontstaan om Vergeer Financieel Advies verder uit te bouwen en de service uit te breiden. Daarover later meer!


Reacties
Categorieën